Till skillnad från OS i Tokyo, där klättring hade en uppsättning medaljer att dela ut, och således endast en disciplin, har vi nu två.

De discipliner som gäller är: Speed och Boulder & Lead

För frågor, mer information samt användande av bilder och text, kontakta oss på marknad@klattercentret.se

Speed

14 män och 14 kvinnor har kvalificerat sig och föga oväntat handlar det om att klättra snabbast upp för den 15 meter höga, 5 grader överhängande, standardiserade leden.

  • Startpositionen är valfri med minst en fot på startplattan
  • Tiden räknas från startsignal till att klättraren nuddar stopplattan som markerar slutet av leden
  • Precis som i friidrott räknas alla reaktionstider under 0,10s som tjuvstart, vilket betyder att du tävlat färdigt


Världsrekordhållaren Aleksandra Miroslaw under VM i Bern 2023. Foto: Björn Pohl.

I kvalet har alla två chanser på sig att få en så bra tid som möjligt, en på varje bana. Resultatet avgör vem som möter vem i kvalets andra del. Här möter 1:an den på 14:e plats, 2:an den på 13:e och så vidare, i en utslagningstävling.

Segrarna i varje heat går vidare till finalrundan, liksom den av förlorarna som har den bästa tiden. Totalt åtta stycken.

Finalrundan inleds med fyra kvartsfinaler, där vinnarna går vidare till semifinal.

Förlorarna i semifinalerna möter varandra för att göra upp om bronset och vinnarna möts i en direkt avgörande final om Guldet.

I herrklassen kommer det sannolikt att krävas tider en bra bit under 5 sekunder och i damklassen åtminstone söder om 6.5 sekunder.

Idag, april 2024, ligger världsrekorden på 4,79s (män) resp. 6,24 (kvinnor).


Rendering av speedväggen som används i alla standardiserade tävlingar.

Boulder & Lead

Precis som namnet antyder handlar det här egentligen om två grenar: Boulder & Lead.

Tanken är att den som behärskar de båda disciplinerna bäst överlag vinner guldet.

Högsta möjliga totalpoäng är 200: 100 i Lead och 100 i Boulder.

20 män och 20 kvinnor har kvalificerat sig. Tävlingen inleds praktiskt taget med en semifinal i boulder respektive lead, därefter går de 8 bästa vidare till final. Även finalen avgörs i bägge grenar men med ett samlat slutresultat.

Boulder

I Boulder tävlas det utan rep på lägre väggar ovanför en tjockmatta. De tävlande har ett antal så kallade problem att ta sig an. Dessa kan beskrivas som kortare leder och är unika för varje tävling.

Varje problem har en definierad start och ett slut. Fyra tejpbitar markerar var händerna och fötterna, i valfri ordning, ska placeras. Den tävlande måste uppvisa kontroll av såväl start- som slutposition. Ett problem räknas som klarat (toppat) när det markerade toppgreppet vidrörs kontrollerat med båda händerna


Sorato Anraku tar första zongreppet under VM i Bern 2023. Foto: Björn Pohl.

Poängsystemet för boulder

I Boulder klättras fyra problem. Varje problem kan ge upp till 25 poäng. En skillnad jämfört med Boulder som egen disciplin är att det i OS finns två zongrepp istället för ett.

Första zongreppet är värt 5 poäng, det andra 10 och toppen 25.

0,1 poäng dras av för varje misslyckat försök.

  • Ex 1: Top på första försöket -> 25p
  • Ex 2: Zon 2 på andra försöket -> 9,9p
  • Ex 3: Zon 1 på tredje försöket -> 4,8p


Rendering av den bouldervägg som kommer att användas under OS i Paris.

Lead

Här handlar det kort sagt om att komma så högt som möjligt på en led.

Leden blir vanligtvis successivt svårare och det finns ofta speciellt komplexa/svåra sektioner för att skilja de tävlande åt. Klättrarens uppgift är att hitta den mest effektiva vägen upp för att på så sätt utnyttja sina krafter optimalt. På vägen upp måste den tävlande säkra sig genom att kontinuerligt lägga (“klippa”) repet i samtliga “quickdraws” (karbiner hängande i slingor från väggen). Detta måste även ske i rätt ordning. Så länge inget annat än grepp och vägg (som rep, bultar och quickdraws) belastas är det tillåtet att klättra tillbaka ner för att exempelvis vila eller byta sekvens.


Janja Garnbret vid det första poänggivande greppen under VM i Bern. Foto: Björn Pohl.

Poängsystem för lead

Även i Lead är maxpoängen 100 poäng. För det krävs att den tävlande når toppen och klipper i toppankaret.

De sista 40 greppen på leden är poänggivande. Poäng fås genom att den tävlande “kontrollerar” ett grepp. Om greppet dessutom “används”, det vill säga att den tävlande förflyttar kroppens tyngdpunkt på ett signifikant sätt i riktning mot nästa grepp, ges ytterligare 0,1 poäng.

De första tio poänggivande greppen ger 1 poäng/grepp, nästa 10 ger 2p, sedan 3p och slutligen 4p för de sista 10 greppen: 10 + 20 + 30 + 40 = 100.

Grepp nedanför de 40 sista ger alltså inga poäng, hur långt de tävlande måste klättra för att få poäng varierar lite, men ofta runt 10 grepp.

Precis som vanligt är maxtiden 6 minuter.

logo-red
Sitemap
X